Etusivu » Verkkokauppa.com Oyj: Vahvaa kasvua online- ja yritysasiakasmyynnissä

Verkkokauppa.com Oyj: Vahvaa kasvua online- ja yritysasiakasmyynnissä

Verkkokauppa.com Oyj: Vahvaa kasvua online- ja yritysasiakasmyynnissä

| Source:

Verkkokauppa.com Oyj

Verkkokauppa.com Oyj

Helsinki, FINLAND

English
Finnish

Verkkokauppa.com Oyj OSAVUOSIKATSAUS 22.10.2021 klo 8.00

OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.9.2021
VAHVAA KASVUA ONLINE- JA YRITYSASIAKASMYYNNISSÄ

Verkkokauppa.com järjestää tulosjulkistuspäivänä suomenkielisen tiedotustilaisuuden klo 10.00 ja toisen englanninkielisen tilaisuuden analyytikoille ja instituutiosijoittajille klo 11. Tarkemmat tiedot tiedotustilaisuuksista ja ohjeet kuinka osallistua, löytyvät tämän tiedotteen lopusta.

Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja verkkosivuillamme, osoitteessa https://investors.verkkokauppa.com/fi

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Heinä-syyskuu 2021 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 141,0 miljoonaa euroa (129,3)
  • Myyntikate oli 20,9 miljoonaa euroa (20,9) eli 14,8 % (16,2 %) liikevaihdosta
  • Liikevoitto (EBIT) oli 4,7 miljoonaa euroa (5,6) eli 3,3 % (4,3 %) liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 4,7 miljoonaa euroa (5,6) eli 3,3 % (4,3 %) liikevaihdosta
  • Katsauskauden tulos oli 3,5 miljoonaa euroa (4,2)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,08 euroa (0,09)
  • Investoinnit olivat 0,8 miljoonaa euroa (0,3)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 7,6 miljoonaa euroa (5,5)
  • Yhtiön hallitus päätti saamansa valtuutuksen perusteella maksaa kolmannen erän osingosta; 0,059 euroa/osake. Osingon maksupäivä on 2.11.2021.

Tammi-syyskuu 2021 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 405,6 miljoonaa euroa (377,6)
  • Myyntikate oli 65,0 miljoonaa euroa (61,8) eli 16,0 % (16,4 %) liikevaihdosta
  • Liikevoitto (EBIT) oli 15,0 miljoonaa euroa (13,4) eli 3,7 % (3,5 %) liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 15,0 miljoonaa euroa (14,2) eli 3,7 % (3,8 %) liikevaihdosta
  • Katsauskauden tulos oli 11,1 miljoonaa euroa (10,0)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,25 euroa (0,22)
  • Investoinnit olivat 3,0 miljoonaa euroa (0,9)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 2,0 miljoonaa euroa (6,5)
KESKEISET TUNNUSLUVUT 7-9/2021 7-9/2020 Muutos% 1-9/2021 1-9/2020 Muutos% 1-12/2020
Milj. euroa
Liikevaihto 141,0 129,3 9,1 % 405,6 377,6 7,4 % 553,6
Myyntikate 20,9 20,9 -0,3 % 65,0 61,8 5,3 % 88,4
Myyntikate, % 14,8 % 16,2 % 16,0 % 16,4 % 16,0 %
Käyttökate 5,9 6,8 -13,7 % 18,7 17,1 9,3 % 24,6
Käyttökate, % 4,2 % 5,3 % 4,6 % 4,5 % 4,4 %
Liikevoitto (EBIT) 4,7 5,6 -17,0 % 15,0 13,4 11,8 % 19,6
Liikevoitto, % 3,3 % 4,3 % 3,7 % 3,5 % 3,5 %
Vertailukelpoinen liikevoitto 4,7 5,6 -17,0 % 15,0 14,2 5,5 % 20,4
Vertailukelpoinen liikevoitto, % 3,3 % 4,3 % 3,7 % 3,8 % 3,7 %
Kauden tulos 3,5 4,2 -17,9 % 11,1 10,0 11,5 % 14,6
Investoinnit 0,8 0,3 199,2 % 3,0 0,9 213,3 % 1,4
Liiketoiminnan rahavirta 7,6 5,5 38,6 % 2,0 6,5 -68,6 % 16,9


VERKKOKAUPPA.COMIN TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2021 ENNALLAAN
Verkkokauppa.com odottaa liikevaihdon olevan 570–620 miljoonan euron välillä (554 miljoonaa euroa) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 20–26 miljoonan euron välillä (20,4 miljoonaa euroa) vuonna 2021.

TOIMITUSJOHTAJA PANU PORKAN KOMMENTIT

Verkkokauppa.comin kasvu jatkui vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Markkinaosuutemme kasvoi merkittävästi maltillisesti kasvaneessa markkinassa. Tehdyt toimenpiteet myynnin edistämiseksi, kuten mielenkiintoinen ja voimakkaasti laajentunut tuotevalikoimamme ja nopeat toimitusratkaisut tuottivat tulosta. Vahva kasvu tuli sekä kuluttaja- että yritysasiakkailta. Myös pandemia-aikana hiljentynyt vientiliiketoiminta piristyi ja lähti kasvu-uralle. Neljänneksen liikevaihto kasvoi 9,1 prosenttia ja oli 141,0 miljoonaa euroa.

Työmme verkkokaupan sujuvan ja luotettavan asiointikokemuksen kehittämiseksi on edistynyt erinomaisesti, ja yhä useampi vierailu verkkokaupassa johti ostokseen. Onnistuminen Back to school -sesongissa siivitti online-myyntiä, joka kasvoi heinä-syyskuussa 19 prosenttia vertailukaudesta. Kasvu tuli lähes kaikista tuoteryhmistä, erityisen suosittuja olivat pelit ja tietokoneet sekä kasvavista tuotekategorioista urheiluvälineet, lelut ja koti & valaistus. Strateginen kasvualue, yritysasiakasmyynti (B2B) kasvoi neljänneksellä vahvasti, 22 prosenttia. Kasvu tuli sekä suurten että Pk-yritysten asiakassegmenteistä.

Verkkokauppa.comin myyntikate oli kolmannella neljänneksellä vertailukauden tasolla, 20,9 miljoonaa euroa eli 14,8 prosenttia liikevaihdosta. Myyntikatetta heikensi kireä kilpailutilanne erityisesti suurissa ydintuotekategorioissa kuten puhelimissa, tietokoneissa sekä suurissa ja pienissä kodinkoneissa. Lisäksi matalakatteisten tuotekategorioiden osuus kokonaismyynnistä kasvoi. Liikevoitto laski vertailukaudesta ja oli 4,7 miljoonaa euroa.

Elokuussa kerroimme vahvistavamme johtoryhmää strategian toteuttamiseksi ja liiketoimintojen kehittämiseksi. Jyrki Tulokas nimitettiin yhtiön teknologiajohtajaksi. Verkkokauppa.comin myyntijohtajana toiminut Kalle Koutajoki siirtyi strategia- ja kehitysjohtajaksi ja uudeksi myyntijohtajaksi (CXO) nimitettiin Pekka Litmanen. Näillä vahvistuksilla panostamme strategian toimeenpanoon ja yhtiön tärkeisiin kehityshankkeisiin.

Vastuullisten työolojen ja ympäristökäytäntöjen edistäminen on jo pitkään ollut Verkkokauppa.comin vastuullisuustyön painopisteitä. Tavoitteen edistämiseksi yhtiö liittyi syyskuussa kansainväliseen amfori BSCI-vastuullisuusjärjestelmään, joka auttaa kehittämään ja valvomaan ihmisoikeuksien ja työelämän oikeuksien toteutumista omien tuotemerkkien hankintaketjuissa yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa.

Syyskuun lopussa yhtiö piti historiansa ensimmäisen pääomamarkkinapäivän. Tilaisuudessa syvennyttiin strategian toteuttamiseen, laajan tuotevalikoiman hyödyntämiseen sekä kilpailuetua tuovaan omaan teknologiseen taustajärjestelmään. Lisäksi tilaisuudessa esiteltiin ensi kertaa oman toiminnan CO2-päästöt, joissa on merkittävä laskeva trendi energiatehokkuutta edistävien toimenpiteiden ja uusiutuvaan energiaan siirtymisen ansiosta.

Suhtaudumme luottavaisin mielin liiketoiminnan kehitykseen loppuvuonna. Huolellinen valmistautuminen tulevaan kampanjasesonkiin, laajan valikoiman hyvä saatavuus ja monipuoliset toimituspalvelut tukevat kasvuamme. Näkemyksemme mukaan olemme hyvin asemoitunut ja suhteellinen voittaja ”uuden normaalin” liiketoimintaympäristössä. Uskomme asioinnin verkkokaupassa kasvavan tasaisesti myös koronapandemian päättymisen jälkeen. Kuluttajat ovat löytäneet verkkokaupasta uusia tuoteryhmiä, joita tyypillisesti on totuttu ostamaan kivijalkakaupasta. Tämä kuluttajakäyttäytymisen muutos tukee oleellisesti yhtiön keskeistä strategista valintaa valikoiman laajentamiseksi ja kohti pitkän tähtäimen tavoitteita.

TALOUDELLINEN KEHITYS

LIIKEVAIHTO JA KANNATTAVUUS

7-9/ 7-9/ 1-9/ 1-9/ 1-12/
Milj. euroa 2021 2020 Muutos% 2021 2020 Muutos% 2020
Liikevaihto 141,0 129,3 9,1 % 405,6 377,6 7,4 % 553,6
Liikevoitto (EBIT) 4,7 5,6 -17,0 % 15,0 13,4 11,8 % 19,6
Liikevoitto, % 3,3 % 4,3 % 3,7 % 3,5 % 3,5 %
– Nasdaq Helsingin päälistalle siirtymiseen liittyvät kulut 0,8 0,8
Vertailukelpoinen liikevoitto 4,7 5,6 -17,0 % 15,0 14,2 5,5 % 20,4
Vertailukelpoinen liikevoitto, % 3,3 % 4,3 % 3,7 % 3,8 % 3,7 %

Myynnin jakauma, %
7-9/2021 7-9/2020 1-9/2021 1-9/2020 FY 2020
Asiakassegmentit
Kuluttajat 72 % 76 % 72 % 72 % 74 %
Yritysasiakkaat 22 % 18 % 21 % 18 % 18 %
Vienti 6 % 7 % 7 % 10 % 8 %
Myyntikanavat
Verkkokauppa 59 % 54 % 60 % 53 % 56 %
Kivijalkakauppa 35 % 40 % 33 % 38 % 36 %
Vierailut verkkosivuilla, milj. 17,6 19,8 54,9 57,1 87,0

Myynti on toimitetuista ja matkalla olevista tuotteista. Verkko- ja kivijalkakaupan myynti ei sisällä vientiä.

Heinä-syyskuu 2021

Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi heinäsyyskuussa 9,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 141,0 miljoonaa euroa (129,3). Erityisesti kasvoi tietokoneiden, pelien, urheilu, lelut sekä koti ja valaistus -kategorioiden myynti.

Online-myynti kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä 18,7 prosenttia vertailukaudesta ja sen osuus kokonaismyynnistä oli 59 prosenttia (54 %). Verkkokauppa.comin verkkosivuilla vierailtiin heinä-syyskuussa vertailukautta vähemmän, sivuilla tapahtui kauden aikana 17,6 miljoonaa (19,8) vierailua. Vertailukauden korkeista kävijämääristä ja uusista asiakkaista yhtiö on pystynyt vuoden aikana saamaan kanta-asiakkaita, mikä näkyi konversioprosentin kehittymisenä positiivisesti. Yritysasiakasmyynti (B2B) kasvoi 22,0 prosenttia, ja sen osuus myynnistä oli 22 prosenttia (18 %). Vientiliiketoiminta lähti matkustusrajoitusten purkautuessa 4,5 prosentin kasvuun ja sen osuus kokonaismyynnistä oli 6 prosenttia (7 %). Liikevaihto ilman vientiä, kasvoi heinä-syyskuussa 8,1 prosenttia.

Verkkokauppa.comin omarahoitteisen asiakasrahoituksen tuotot olivat 1,1 miljoonaa euroa (0,9) sisältäen sekä korkotuotot että palkkiot.

Henkilöstökulut kasvoivat heinäsyyskuussa 4,5 prosenttia ja olivat 8,5 miljoonaa euroa (8,1). Kasvu johtui pääasiallisesti IT:n sekä ostojen- ja valikoimanhallinnan kasvaneista henkilöstökuluista. Katsauskauden liiketoiminnan muut kulut nousivat hieman ja olivat 6,8 miljoonaa euroa (6,1).

Yhtiön liikevoitto (EBIT) heinäsyyskuussa laski 1,0 miljoonaa euroa ja oli yhteensä 4,7 miljoonaa euroa (5,6) ja sen osuus liikevaihdosta oli 3,3 prosenttia (4,3). Kannattavuuteen vaikutti kireä kilpailutilanne erityisesti ydinkategorioissa kuten puhelimissa, tietokoneissa sekä suurissa ja pienissä kodinkoneissa. Lisäksi matalakatteisten tuotekategorioiden osuus kokonaismyynnistä kasvoi. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 4,7 miljoonaa euroa (5,6) ja kauden tulos 3,5 miljoonaa euroa (4,2).

Osakekohtainen tulos oli kolmannelta vuosineljännekseltä 0,08 euroa (0,09).

Tammi-syyskuu 2021

Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi tammisyyskuussa 7,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 405,6 miljoonaa euroa (377,6).

Verkkokauppa.comin omarahoitteisen asiakasrahoituksen tuotot olivat 3,1 miljoonaa euroa (2,6) sisältäen sekä korkotuotot että palkkiot. Luottotappiovaraukset olivat syyskuun lopussa 0,7 miljoonaa euroa (1,0).

Henkilöstökulut kasvoivat tammisyyskuussa 7,0 prosenttia ja olivat 26,9 miljoonaa euroa (25,1). Kasvu johtui pääasiallisesti IT:n ja sekä ostojen- ja valikoimanhallinnan kasvaneista henkilöstökuluista. Katsauskauden liiketoiminnan muut kulut nousivat hieman ja olivat 20,2 miljoonaa euroa (19,9).

Tammi-syyskuussa yhtiön liikevoitto kasvoi 1,6 miljoonaa euroa ja oli 15,0 miljoonaa euroa (13,4) ja sen osuus liikevaihdosta oli 3,7 prosenttia (3,5%). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 15,0 miljoonaa euroa (14,2) ja kauden tulos 11,1 miljoonaa euroa (10,0).

Osakekohtainen tulos oli tammisyyskuussa 0,25 euroa (0,22).

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Tammisyyskuussa 2021 liiketoiminnan rahavirta oli yhteensä 2,0 miljoonaa euroa (6,5). Liiketoiminnan rahavirtaan vaikutti pääosin käyttöpääoman muutos, joka johtui lähinnä kasvaneista ostoveloista ja varastoista varauduttaessa koronasta aiheutuviin häiriöihin saatavuudessa sekä loppuvuoden sesonkiin.

Normaalin kausivaihtelun mukaan kassa, rahavirta ja ostovelat ovat yleensä suurimmillaan neljännen vuosineljänneksen lopussa ja pienimmät toisen vuosineljänneksen lopussa.

Investoinnit olivat 3,0 miljoonaa euroa (0,9) tammi-syyskuussa 2021. Investoinnit kohdistuivat pääosin Jätkäsaaren automaatiovarastoon liittyvään hankkeeseen. Katsauskaudella yhtiö aktivoi taseeseen 0,3 miljoonaa euroa (0,5) palkkakustannuksia. Tammi-syyskuun aikana maksettiin osakkeenomistajille osinkoina yhteensä 17,5 miljoonaa euroa (7,1).

Yhtiöllä on 20 miljoonaa euroa käyttämättömiä valmiusluottolimiittejä. Niistä 15 miljoonaa euroa on voimassa kolme vuotta ja viisi miljoonaa euroa viisi vuotta 1.7.2019 alkaen.

LÄHIAJAN RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Verkkokauppa.comin riskit ja epävarmuustekijät liittyvät yhtiön toimintaympäristöön ja yleiseen kuluttajakäyttäytymiseen, kuten kodinelektroniikan kysyntään, vientiliiketoiminnan tilanteeseen ja kilpailukenttään. Lisäksi yhtiön liiketoimintaan liittyy riskejä ja epävarmuustekijöitä, kuten liiketoimintastrategiaan ja investointien toteuttamiseen liittyvät riskit, hankintatoimeen ja logistiikkaan liittyvät riskit sekä tietojärjestelmiin ja muihin yhtiön liiketoiminnan operatiivisiin tekijöihin liittyvät riskit. Edellä kuvatuilla riskeillä ja epävarmuustekijöillä voi olla negatiivinen tai positiivinen vaikutus yhtiön liiketoimintaan, taloudelliseen asemaan tai tulokseen. Yhtiötä koskevia riskejä ja epävarmuustekijöitä on esitetty tarkemmin yhtiön vuosikertomuksessa.

Taloudellisen kehityksen ja rahoitusmarkkinoiden käyttäytymisen epävarmuus Suomessa, Euroopassa ja muualla maailmassa voi vaikuttaa Verkkokauppa.comin liiketoimintaan ja kasvumahdollisuuksiin haitallisesti. COVID-19-pandemia vaikuttaa edelleen ihmisten elämään ja arvioimme, että pandemian vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan tullaan näkemään lyhyellä aikavälillä. Haasteet toimitusketjun tehokkuudessa, mm. konttien ja tiettyjen komponenttien sekä tuotteiden saatavuudessa jatkuvat, toisaalta olemme varautuneet normaalia suuremmilla varastoilla tulevaan sesonkiin ja mahdollisiin saatavuusongelmiin. Myös pandemian myönteiseen kehitykseen liittyy riskejä ja epävarmuustekijöitä. Kysynnän voimakas siirtyminen verkkoon saattaa hetkellisesti heikentää kykyämme toimittaa asiakkaiden tilaukset odotetussa aikaikkunassa tulevan sesongin aikana.

VUODEN 2021 NÄKYMÄT

Yhtiön kasvunäkymiä pidetään positiivisina. Yhtiö uskoo, että se onnistuu kasvattamaan markkinaosuuttaan valitsemissaan tuotekategorioissa. Vahva tase mahdollistaa toiminnan strategian mukaisen laajentamisen.

Yhtiö on hyötynyt COVID-19-pandemian vauhdittamasta muuttuvasta kuluttajakäyttäytymisestä, ja myynti verkkokanavissa on pandemian aikana kasvanut voimakkaasti. Yhtiö arvioi asiakkaiden siirtymisen asioimaan yhä enenevässä määrin verkkoon olevan pysyvää.

COVID-19-pandemian vaikutukset asiakkaidemme arkeen alkavat asteittain helpottaa rokotekattavuuden noustessa. Matkailun avautuessa alamme näkemään hienoista vientiliiketoiminnan piristymistä. Arvioimme pandemian aiheuttamien monien lieveilmiöiden kuten komponenttipulan (mm. näytönohjaimissa) ja ruuhkautuneen rahtitilanteen vaikuttavan tiettyjen tuotteiden saatavuuteen loppuvuonna.

Tulevaisuuden näkymiin kohdistuu epävarmuutta makrotalouteen sekä COVID-19-pandemiaan ja pandemian jälkeiseen aikaan liittyen.

VERKKOKAUPPA.COMIN TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2021 ENNALLAAN (julkistettu 12.2.2021)

Verkkokauppa.com odottaa liikevaihdon olevan 570–620 miljoonan euron välillä (554 miljoonaa euroa) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 20–26 miljoonan euron välillä (20,4 miljoonaa euroa) vuonna 2021.

TIEDOTUSTILAISUUDET

Tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineiden edustajille järjestetään suomeksi perjantaina 22.10.2021 klo 10.00 LiveStream-lähetyksenä, jossa Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka kertoo katsauskauden kehityksestä.

Englanninkielinen tiedotustilaisuus järjestetään LiveStream-lähetyksenä perjantaina 22.10.2021 klo 11.00. Kysymyksiä voi esittää etukäteen tai esityksen aikana sähköpostitse osoitteeseen investors@verkkokauppa.com.

Tilaisuuksien esitysmateriaalit löytyvät osoitteesta https://investors.verkkokauppa.com/fi/presentations. Molempia tilaisuuksia voi seurata LiveStream-lähetyksenä www.verklive.com.

Helsingissä 21.lokakuuta 2021

Verkkokauppa.com Oyj
Hallitus

Lisätietoja:
Panu Porkka, toimitusjohtaja, Verkkokauppa.com Oyj
sähköposti panu.porkka@verkkokauppa.com

Mikko Forsell, talousjohtaja, Verkkokauppa.com Oyj
sähköposti mikko.forsell@verkkokauppa.com
Puh. 050 434 2516

Marja Mäkinen, Head of Investor Relations and Corporate Communications, Verkkokauppa.com Oyj
sähköposti marja.makinen@verkkokauppa.com
puh. 040 671 2999

Jakelu:
Nasdaq Helsinki
Keskeiset tiedotusvälineet
www.verkkokauppa.com

Verkkokauppa.com auttaa asiakkaitaan toteuttamaan intohimojaan tarjoamalla laajan noin 70 000 tuotteen valikoiman. Verkkokauppa.com Oyj palvelee kuluttaja- ja yritysasiakkaita verkkokaupan, myymälöiden, 24h kioskin ja noutopisteverkoston kautta sekä nopeilla toimituksilla ja erilaisilla palveluilla. Suomen suosituimpana ja vierailluimpana verkossa toimivana kotimaisena vähittäiskauppana, yhtiön toimitukset tavoittavat noin 70 prosenttia suomalaisista seuraavan päivän aikana. Yhtiöllä on neljä jättimyymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingin Jätkäsaaressa, jossa yhtiön pääkonttori myös sijaitsee. Verkkokauppa.com tarjoaa työpaikan yli 700 henkilölle. Yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla kaupankäyntitunnuksella VERK.

Liite

Attachments


Verkkokauppa.com Oyj Q3 Osavuosikatsaus 2021

Verkkokauppa.com Oyj Q3 Osavuosikatsaus 2021…Alkuperäinen artikkeli