Etusivu » Marimekko parantaa tulosohjeistustaan vuodelle 2021; liikevaihtoennuste ennallaan

Marimekko parantaa tulosohjeistustaan vuodelle 2021; liikevaihtoennuste ennallaan

Marimekko parantaa tulosohjeistustaan vuodelle 2021; liikevaihtoennuste ennallaan

| Source:

Marimekko Oyj

Marimekko Oyj

Helsinki, FINLAND

English
Finnish

Marimekko Oyj, Sisäpiiritieto, 23.9.2021 klo 8.50

Marimekko parantaa tulosohjeistustaan vuodelle 2021; liikevaihtoennuste ennallaan

Marimekko arvioi 19.8.2021 julkistetussa puolivuosikatsauksessaan konsernin liikevaihdon vuonna 2021 kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 miljoonaa euroa) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 prosenttia).

Marimekko täsmentää nyt aiempaa arviotaan vuoden 2021 vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin kehityksestä ja poistaa ohjeistuksen alalaidan. Uuden arvion mukaan vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan edellisvuotta korkeampi. Arvion parantumiseen vaikuttaa koronavirustilanteeseen liittyvien loppuvuotta koskevien epävarmuustekijöiden vähentyminen aiemmin arvioidusta.

Puolivuosikatsauksessa annettu arvio konsernin liikevaihdosta pysyy ennallaan. Päivitetty taloudellinen ohjeistus vuodelle 2021 kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: Marimekko-konsernin liikevaihdon vuonna 2021 arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 miljoonaa euroa). Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan edellisvuotta korkeampi (2020: 16,3 prosenttia).

Marimekon liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu perinteisesti tilikauden toiselle vuosipuoliskolle. Yhtiö arvioi yhä, että liikevaihdon suhteellinen kasvu kuitenkin hidastuu toisella vuosipuoliskolla 2021, sillä koronaviruspandemia vaikutti vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtoon poikkeuksellisen negatiivisesti.

Koronaviruspandemian aiheuttama epävakaus Marimekon markkinoilla kuitenkin jatkuu, ja yhtiön liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen vuonna 2021 liittyy näin yhä merkittäviä epävarmuustekijöitä. Pandemia on aiheuttanut häiriöitä globaaleissa toimitusketjuissa. Myös Marimekon toimitusketjussa on ollut joitakin pandemiaan liittyviä häiriöitä, jotka ovat aiheuttaneet toimitusviiveitä. Jatkuessaan häiriöt voivat vaikuttaa tuotteiden saatavuuteen loppuvuoden aikana ja sitä kautta liikevaihtoon ja kannattavuuteen. Lisäksi liikevaihtoon ja tulokseen vaikuttaa olennaisesti myös jakelukeskusten ja logistiikan toimintavarmuuden ja tehokkuuden säilyminen poikkeustilanteessa. Koronaviruspandemiaan liittyviä epävarmuustekijöitä on kuvattu tarkemmin puolivuosikatsauksessa.

Marimekon osavuosikatsaus tammi-syyskuulta julkistetaan keskiviikkona 3.11.2021 klo 8.00.

MARIMEKKO OYJ
Konserniviestintä

Anna Tuominen
Puh. 040 584 6944
anna.tuominen@marimekko.com

JAKELU:
Nasdaq Helsinki Oy
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Marimekko-tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2020 tuotteiden brändimyynti oli 286 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 124 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka. Konsernin palveluksessa on noin 420 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com

Alkuperäinen artikkeli